گنج یاب

5/5 - (1 امتیاز)

گنج یاب چیست تا به حال پیش آمده که بارها به این سوال ، یعنی فلزیاب یا گنج یاب چیست پاسخ داده ایم اما دوباره آن را مرور میکنیم.
فلزیاب وسیله‌ ای است که معمولاً از آن برای پیدا کردن اشیای قدیمی استفاده می شود. طرز کار این دستگاه کاملاً براساس قوانین فیزیک بوده و در ایران شرکت‌ های زیادی اقدام به واردات و توزیع این محصول می کنند. فلزیاب ها توانایی تشخیص فلزات مغناطیسی را دارا می باشد ولی قادر به تشخیص نوع فلز نمی باشند، در صورتی که گنج یاب توانایی تشخیص دادن فلزات با ارزش از فلزات بی ارزش را دارا می باشد.

گنج یاب چیست

گنج یاب در دنیای امروزه برای پیدا کردن فلز ، طلا ، گنج از آن استفاده میکنند تا با استفاده از این دستگاه گنج یاب راحت تر و اسان تر که به مواردی ذکر شده برسیم کاربرد گنج یاب به این صورت است که یک میدان مغناطیسی اطراف محیط صفحه یا دیسک جست و جو می کند و سپس و در این هنگام میدان مغناطیسی دستگاه گنج یاب قرار میگیرد سرعت دستگاه تغییر کرده و دستگاه به شما نشان میدهد که در اطراف با فلزی روبه رو شده است و علاوه بر شناسایی فلز قادر است به ارزش و بی ارزش بودن یا به عبارتی طلا و غیر طلا بودن فلز را مشخص می کند . کنج یاب ها معمولا در علم باستان شناسی ، جستجو ونجات ، کشف معادن و حتی به عنوان ابزار های هوایی برای کشف مخفیگاه ها و موارد مشابه اسفاده می شوند

بهتربن دستگاه گنج یاب در ایران

بهترین دستگاه گنج یاب در ایران و علاوه بر دانستن ویژگی های فنی ، نیاز های شخصی و بودجه شما در نظر گرفته می شود

انواع دستگاه گنج یاب در فراهم کننده ی طیف وسیعی از قابلیت ها و کاوش در عمق بیشتر صورت میگیرد و در شناسایی قطعات کوچک تر و قابلیت های مختلف تفکیک هستند . و از میان دستگاه های متعدد موجود در بازار ، به واسطه کیفیت عملکرد  و ویژگیهای فوق العاده خود ، از محبوبیت و شهرت بیشتری برخوردار هستند . دقیق ترین دستگاه گنج یاب نه تنها مزیت است بلکه یک ضرورت است  با دستگاهی درست میتوانید فلز پنهان زیر خاک را با دقت شگفت انگیزی شناسایی کنید

معرفی بهتربن دستگاه گنج یاب در ایران

گنج یاب Ajax primero – آژاکس پریمرو:

بی‌سابقه به شما ارائه می‌دهد. دستگاه گنجیاب Primero،

اولین گنجیاب در جهان، با انقلاب علمی واقعاً جدید است که تمام منابعی را

که در جستجو نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

سیستم‌های پیشرفته تشخیص دستگاه گنجیاب Primero با روش‌های تحقیقاتی دقیق،

کارآمد و نوآورانه برای اولین بار از طریق شرکت سازنده

دستگاه فلزیاب آمریکایی AJAX فقط جهت گنجیابی طراحی شده

و کاملا منحصر به فرد و مدرن می‌باشد که به شما این امکان را می‌دهد

تا عملیات تشخیص و اکتشاف را با دقت بالا انجام دهید

گنج یاب تشخیص اشیائ فلزی مغناطیسی دارد

از این رو طلایاب همان گنج یاب به حساب می آید که تونایی تشخیص فلزات با ارزش (طلا) از فلزات بی ارزش به مانند (آهن آلمنیوم و …) را دارا می باشد. همواره باید توجه داشت که بیشتر تولید کنندگان بیان میکنند که دستگاه های آنها گنج یاب می باشد در صورتی که در بهترین حالت ممکن این دستگاه ها توانایی تشخیص اشیائ فلزی مغناطیسی را دارند.
بعد از اینکه به سوال گنج یاب چیست پاسخ دادیم ،حال نوبت آن فرا رسیده که کمی با نوع کارکرد این سیستم ها آشنا شویم.
براساس قوانین فیزیک دیسک‌ های دستگاه فلزیاب یک میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می‌کنند. هنگامی‌ که شی فلزی داخل این میدان‌ قرار بگیرد شدت میدان مغناطیسی تغییر کرده و دستگاه با توجه به سیستمی که از قبل طراحی‌ شده آژیر خطر یا اخطار می دهد تا شخص متوجه حضور شی‌ فلزی شود.

اجزای تشکیل دهنده ی فلزیاب یا گنج یاب:

1.تثبیت‌ کننده: این بخش از دستگاه در واقع کمک به قوام شکل دستگاه در حین حرکت می‌کند و در واقع نقش حمایتی یا همان اسکلتی را در دستگاه ایفا می کند.
2.جعبه کنترل: در واقع مغز متفکر دستگاه می باشد. تمامی کنترل‌ های دستگاه، پردازش اطلاعاتی که از سیگنال‌ ها می آید، دریافت پالس‌ها و حتی نمایشگر در این قسمت قرار می‌گیرد.
3.کویل: یک صفحه فلزی است که در پایین دستگاه در نزدیکی سطح زمین قرار دارد. اساس کار دستگاه فلزیاب با میدان مغناطیسی است که این صفحه در اطراف خود ایجاد می کند. بسته به نوع و کیفیت دستگاه اندازه این صفحه متغیر است و میدان‌ مغناطیسی با شدت های متفاوتی ایجاد می کند.
4.شفت: میله‌ ای است که کویل جستجو یا همان صفحه مغناطیسی را به جعبه کنترل یا همان مغز متفکر دستگاه وصل می‌کند.

 کسی از ما سوال کند گنج یاب چیست ؟

باید بدانیم سیستم هایی که معمولاً برای پیدا کردن اشیاء قدیمی و با ارزش استفاده می‌ شود را گنج یاب یا طلایاب می گویند. ولی طرز کار این دستگاه پیدا کردن فلز است از سویی این دستگاه می‌ تواند فلزات مختلف را از هم تشخیص دهد ولی تنها با تغییر فرکانس قابل تفسیر می باشد.

فاکتور های انتخاب بهترین دستگاه گنج یاب در ایران

1.عمل جاروب کردن: جاروب کردن یا همان حرکت آهسته دستگاه در نزدیکی سطح زمین اصلی‌ ترین مرحله کار با این دستگاه می باشد. نکته اساسی در جاروب کردن حرکت آهسته و با حوصله است تا دستگاه فرصت آنالیز امواج و پالس‌ های دریافتی را داشته باشد.
2.تست اشیاء: قبل از شروع کار می توانید دستگاه گنج‌ یاب خود را تست کنید. با چال کردن النگو یا سکه های خود در زیر زمین این کار را انجام دهید و اگر بتوانید تفاوت فرکانس طلا با سایر فلزات را در دستگاه گنج یاب خود پیدا کنید در واقع شما یک دستگاه طلا یاب خواهید داشت.
3.روش جستجو: به کمک چهار سنگ یا چهار تکه چوب، زمینی را به طور فرضی محصور می‌ کنیم. آن قسمت از زمین را با دقت مورد بررسی قرار می دهیم. اگر جایی دستگاه اخطار داد اطلاعات دستگاه را یادداشت می‌ کنیم و بعد از اسکن کامل آن منطقه علامت زده شده اقدام به کندن آن جا خواهیم کرد.
4.حفاری: حفر کردن حفره یا چاله تمیز و با ابعاد مناسب درست در جایی که دستگاه اخطار داده است یک اصل مهم برای رسیدن به هدف می باشد.
5.امید آخرین چیزی است که می‌میرد: هرگز دلسرد نشوید شما شاید بارها شکست بخورید ولی با اولین پیروزی، طعم تلخ همه شکست‌ های گذشته را فراموش خواهید کرد. در واقع در این کار شکست‌ ها مقدمه‌ ای برای پیروزی هستند.
دستگاه فلزیاب یا همان گنج یاب مدل های مختلفی دارد که بالغ بر هفت نوع است. ما در اینجا سعی می‌کنیم به‌ صورت خلاصه شما را با آن‌ ها آشنا کنیم:
1.فلزیاب های تفریحی (VLF): این دستگاه‌ ها کوچک بوده بسیار سبک هستند و دیسک آن‌ ها حدود 25 سانتی‌ متر می باشد .می توانند یک شی‌ء فلزی یک در یک متر را در عمق حدودی یک متری زمین پیدا کنند. قدرت تفکیک کمی دارند و برای اشیای فلزی که سطح زمین بسیار نزدیک هستند مناسب می باشند.
2.فلزیاب‌ های پیشرفته(PI): قدرت بیشتری دارند سنگین هستند چون از باتری‌ های سنگین استفاده می کنند. از ضعف‌ های این نوع نداشتن قدرت تفکیک بین آهن و سایر فلزات و نداشتن مانیتور می باشد.
3.فلزیاب‌ های صنعتی: در صنایع مختلف مثل فرش ،ماشین،چوب‌بری، صنایع بسته‌بندی و … از آن‌ ها استفاده می شود.
4.فلزیاب‌ های (TR): این دستگاه‌ ها نیز قدرت تفکیک ندارند و معمولاً برای پیدا کردن فلز های بزرگ مثل لوله‌ های آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر معایب دستگاه تی آر سخت بودن کار با دستگاه، گم کردن هدف و ضعف در تعیین محل دقیق فلز می باشد که به همین خاطر خرید عمومی زیادی ندارند
5.فلزیاب‌ های فرکانسی یا طلایاب ها: این نوع از دستگاه‌ ها از نوع فرکانس القایی یا جذبی با تنظیمات تفکیکی و تشخیصی و سطح و حجم ترشهولد یا تارگت ایکس می باشند.
به همین خاطر قدرت تفکیک فوق‌ العاده‌ای دارند و به‌ راحتی می‌توانند طلا را از سایر فلزات در زمین‌ های ناهموار و با شرایط نامساعد جوی نیز تشخیص دهند. از دیگر دستگاه‌ های پیشرفته نیز می‌‌توان به فلزیاب‌ های مغناطیسی و حرارتی رادار زمین اشاره کرد که آن‌ها هم قدرت تفکیک بالایی دارند.

فرق بین سیستم‌ فلزیاب و ‌گنج یاب چیست ؟

فلز دارای یه نوع فرکانس میباشد که دستگاه فلزیاب با تولید فرکانس شبیه فلز و با برخورد فرکانس فلز با فرکانس فلزیاب برگشت خورده و به خود دستگاه فلزیاب منتقل میشود که دستگاه فلزیاب قادر به شناسایی فلز میشود.
موضوع مهم این است زمانی که فلز یا طلا بیش از یک مدت طولانی زیر خاک ماندن فرکانسش خفه شده و تبدیل به گاز میشود که گاز کربن نمونه گازی هست که از طلا تولید میشود زمانی که فرکانس فلز خفه شود دستگاه قادر به شناسایی فلز نمیباشد و شما نیاز به یک دستگاهی دارید که از طریق گاز کربن بتواند شناسایی را انجام دهد که به این دستگاه گنج یاب میگویند.
پس در هنگام خرید توجه داشته باشید که فلزیاب نمیتواند اجسام مدفون شده را از زیر خاک شناسایی کند .
یکی از مواردی که افراد زیادی پیگیر آن هستند خرید دستگاه های ماهواره ای است.
باید بگوییم تا به حال دستگاه ماهوار ای ساخته نشده که بتواند فلز زیر خاک را تشخیص دهد .
تمامی این ها افرادی هستند که برای کلاهبرداری این حرف ها را پخش کرده اند و معمولا هم به بهانه پول شارژ از دبی یا امریکا مبالغی حدود 2 تا 50 میلیون تومان از مشتری گرفته و با یک GPS معمولی که 500 هزار تومان قیمت آن است ، موقعیت نقطه را مشخص میکنند. بعد از بالا یک عکس هوایی گرفته و به منطقه رفته و تحقیق می کنند.
و مثلا از وجود یک چاه و قنات مطمئن میشوند بعد عکس هوایی مناطقی را زرد رنگ می کنند و قنات را هم در تصویر مشخص می کنند و عکس را به شما تحویل میدهند و میگویند که اینجا یک قنات هست و در محدوده 100 متری هم طلا وجود دارد. و هاله زرد رنگ هم همان طلاست و شما هم با رفتن به زمین و دیدن قنات احتمال وجود طلا را می دهید.
پس مطمئن باشید که دستگاه فلزیاب ماهواره ای وجود خارجی ندارد و تمامی این اشخاص شیاد و کلاهبردار هستند و بخاطر چندر غاز پول دست به هر کاری کاری می زنند.
بعد از اینگه فهمیدیم گنج یاب چیست و چه کاربردی دارد ، مهم ترین مسئله تست دستگاه است .
بهترین حالت تست دستگاه فلزیاب یا گنج یاب در زیر زمین به صورت ال هست که سطح رویی خاک دست نخورده باشد و ابتدا قبل از این که فلزی در چاله قرار دهید تست گرفته تا از نبود فلز در ان نقطه اطمینان داشته باشید و بعد فلز مورد نظرتان را در چاله قرار داده و تست را مجددا تکرار کنید و حتی در حین بوق زدن دستگاه فلزیاب می توانید فلز را از چاله خارج کنید تا بوق قطع شود و برعکس …. و این مراحل را حداقل یک بار خودتان انجام دهید که فروشنده دخالتی در مراحل تست شما نداشته باشد.

قیمتاسم فلزیاب
35 میلیون تومانفلزیاب هوکر
30میلیون توماناسکنر سوپر سنسور
70میلیون توماننقطه زن SBD

انواع گنج یاب حرفه ای

  • گنج‌ یاب‌ های VLF (Very Low Frequency)
  • گنج‌ یاب‌ های PI (Pulse Induction)
  • گنج یاب های BFO (Beat Frequency Oscillation)
  • گنج‌ یاب‌ های چند فرکانسی
  • گنج‌ یاب‌ های تصویری (Imaging Metal Detectors)
  • گنج‌ یاب‌ های آنتنی (Long Range Locators)
  • گنج‌ یاب‌ های مگنتومتر (Magnetometers)

 

ویژگی ها و قابلیت های بهترین دستگاه گنج یاب

  • دقت و قدرت تشخیص
  • تنوع در حالت های جستجو
  • تکنولوژی تشخیص متقدم
  • عمق تشخیص
  • حساسیت قابل تنظیم
  • قابلیت استفاده اسان
  • کارایی باتری
  • مقاومت در برابر شرایط محیطی
  • نرم افزار و پشتیبانی
  • قابلیت قیمت گذاری مناسب

حساسیت دستگاه گنج یاب چیست

حساسیت دستگاه فلزیاب را به فلز طلا تست کنید و با بقیه فلزات مقایسه کنید.
حساسیت دستگاه فلزیاب را به ذرات و املاح معدنی و خود زمین تست کنید تا بعد ها حین کار دچار مشکل نشوید.
به نظر من مهم ترین چیز در یک دستگاه فلزیاب یا گنج یاب نقطه زن ، خطای کاری و نداشتن بوق های دروغین هست که این مشکل تقریبا تا حدود 50% قابل جبران و ارتقاء توسط خود دستگاه فلزیاب هست ولی 50% دیگر به روش کار و اپراتوری با دستگاه فلزیاب بر می گردد .

گنج یاب های ولی ال اف

دستگاه فلزیاب های نقطه زن وی ال اف (VLF) با فرکانس های پایین خود که معمولا مقدار آن بین 3 تا 30 کیلوهرتز مباشد  به طور موثری فلزات مختلف مدفون در خاک را تشخیص می دهند و همچنین عمق نفوذ مناسب و دقیقی در خاک ها را  دارند. دستگاه های طلایاب و گنج یاب VLF خوراک سکه زنی فلزات کوچک در عمق کم تری هستند.دستگاه گنج یاب VLF برای پیدا کردن  گنجینه های باستانی می تواند گزینه خوبی باشد. سیستم های VLF دارای تفکیک هستند و میتوانند در گنجیابی فلز های با ارزش مانند سکه قدیمی و جواهرات را از سایر فلزات بی ارزش تشخیص دهند. دارای همچون حساسیت بالایی به فلزات ریز طلا و رگه های آن دارند.

گنج یاب های پالسی

دستگاه های  گنج یاب القاء پالسی با دیگر دستگاه های متفاوت هستند. دستگاه گنج یاب پالسی  از یک سیم پیچ به عنوان گیرنده و فرستنده استفاده می کنند و جریان را از طریق سیم پیچ به زمین می فرستد. این عمل چند میلی ثانیه طول می کشد و سپس تکرار می شود. سیستم PI برای یافتن طلا ، استفاده در آب شور و ساحل ایده آل هستند.

این دستگاه گنج یاب در تفکیک کمی ضعیف عمل می کنند اما از دستگاه های VLF در خاک‌های معدنی و آلوده عملکرد بهتری دارند. در دستگاه پالسی با ارسال یک سیگنال آمپر بالا از طریق یک سیم پیچ مسی باعث ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی می شود. و سپس به این میدان الکترومغناطیسی اجازه داده می شود که فرو بریزد که به نوبه خود یک ولتاژ افزایش می یابد که می تواند توسط سیم پیچ دریافت کننده شناسایی می شود.

گنج یاب های انتنی

گنج یاب های انتنی دارای دو تا انتن برای ارسال و دریافت امواج رادیویی است انتن ها امواج رادیویی رابه زمین میفرستند انتن پس از دریافت امواج رادیویی منعکس میشود و از فلزات را دریافت میکند و انواع مختلفی دارد این دستگاه و رایج ترین ان ها از نوع موارد زیر است :

  1. فرکانس ثابت
  2. فرکانس متغیر
  3. چند فرکانسی

گنج یاب های و شعاع زن های موجود در جهان از این قانون پیروی میکنند برخی ها بر این باور هستند گه در فیزیک ، رزونانس یا تشدید عبارت است از تمایل سیستم به نوسان ها و با پیشینه دامنه در فرکانس خاص می باشد وبه انها فرکانسی تشدید میگویند .

عمق گیری با ردیاب انتنی به عامل های زیر بستگی دارد :

  • نوع ردیاب انتنی
  • تنظیم دستگاه
  • مهارت اپراتور
  • اندازه شیء
  • نوع خاک

 گنج یابز  های فرکانسی

گنج یاب های فرکانسی  به ترین گنج یاب هایی هستند که میتوانند فلز ها را تشخیص دهند و مکان فزات دفن شده را در خاک نشان میدهد دستگاه گنج یاب  ارسال امواج الکترومغناطیسی و فرکانس های مشخص به درون زمین اجسام فلزی را تشخیص میدهند. گنج یاب فرکانسی به دو دسته تقسیم میشود :

تک فرکانسی :

فقط یک فرکانس برای تولید موج های الکترومغناطیسی  استفاده میشود دستگاه برای شناسایی فلزات عمق کم  و در زمین کم تراکم استفاده میشود

چند فرکانسی :

برای تولید امواج الکترومغناطیسی از چند فرکانس اسفاده میشود دستگاه برای شناسایی فلزات با عمق بیشتری در زمین های کم تراکم مناسب است
در کل دستگاه فرکانسی دستگاهی کارآمد و کاربردی وباکیفیت در حوزه جستجوی فلزات به کار میبرند .

گنج یاب های مگنومتر

گنج‌ یاب‌ های مگنتومتر تغییرات میدان مغناطیسی زمین برای شناسایی فلزات استفاده می‌کنند و به خصوص برای شناسایی فلزات آهنی مناسب هستند.

  • ویژگی‌ها:
    – حساسیت به فلزات آهنی: این دستگاه‌ ها به خصوص برای شناسایی فلزات آهنی مانند آهن و فولاد مناسب هستند.
    – عمق کاوش بالا: این دستگاه‌ها قادر به شناسایی فلزات در عمق‌های زیاد هستند.
    – کاربرد تخصصی: این دستگاه‌ها معمولاً برای کاربردهای تخصصی مانند باستان‌شناسی استفاده می‌شوند.

انتخاب دستگاه گنج‌ یاب مناسب بستگی به نیازها، شرایط زمین و بودجه شما دارد. هر نوع دستگاه ویژگی‌ ها و مزایای خاص خود را دارد که باید با توجه به شرایط خاص کاوش، انتخاب شود. با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید بهترین دستگاه گنج‌ یاب را برای خود انتخاب کنید و به نتایج مطلوب دست یابید

گنج یاب های تصویری :

و پیشرفته ترین دستگاه گنج یاب تصویری پالس الکترومغناطیسی است ،و بهترین گزینه برای جستجوی گنجینه های زیر زمینی است چون دارای دقت بالا، قابلیت تنظیم پارامتر های مختلف و قابلیت اتصال به سیستم مختلف است و حتی علاوه بر قابلیت تشخیص میتواند محیط را اسکن کند و به صورت تصویری نشان میدهد .

به صورت کلی حالت های اسکن سیستم تصویری شامل موارد زیر :

  • G.S    =    اسکن خطی
  • F.S     =   فول اسکن یا اسکن در تعداد لاین های زیاد
  • MAN   =   اسکن دستی
  • LIVE   =   حالت فیلم بردازی زنده

قیمت گنج یاب

گنج یاب علاوه بر نرخ قیمت که یک مورد مهم در خرید است باید به مسائلی چون عمق ،سطح تفکیک ،نحوه اسکن ، حساسیت ، دستگاه و کیفیت هم در نظر گرفت برای خرید دستگاه گنج یاب از فروشگاه های اینترنتی و فیزیکی معتبر و با نام اورانه خرید داشته باشید و دستگاهی با کیفیت و قابلیت های مطلوب انتخاب کنید برای قیمت های بروز با مشاوران ما تماس بگیرید .

قیمت‌ های تقریبی دستگاه‌ های گنج‌ یاب که در بالا به آن‌ ها اشاره شد به صورت تقریبی و به دلار آمریکا به شرح زیر بوده‌اند:

  1. Garrett ATX : در حدود 2,500 تا 3,500 دلار آمریکا
  2. Minelab GPX 5000: در حدود 4,000 تا 5,000 دلار آمریکا
  3. OKM Rover C4: ممکن است قیمت‌ ها از 10,000 دلار فراتر رود، نظر به پیکربندی و لوازم جانبی
  4. Nokta Makro Invenio: در حدود 5,000 تا 7,000 دلار آمریکا
  5. Fisher F75 LTD: حدوداً 1,000 تا 1,500 دلار آمریکا
  6. Minelab GPZ 7000: در حدود 7,500 تا 9,000 دلار آمریکا

خرید گنج یاب از شرکت فراز فلزیاب

در شرکت فلزیاب فراز سعی شده است بهترین دستگاه‌های موجود در بازار‌های بین المللی برای شما انتخاب شود تا شما را برای یک انتخاب مطمئن و صحیح یاری دهد تا بتواند ضمن معرفی محصولات این شرکت نوکتا ، شما را برای رسیدن به اهدافتان راهنمائی نماید. برای یک خرید هوشمندانه میتوانید با مشاورین ما در ارتباط باشید .

شماره های تماس :09016666140

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “خرید گنج یاب از شرکت فراز فلزیاب”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “در شرکت فلزیاب فراز سعی شده است بهترین دستگاه‌های موجود در بازار‌های بین المللی برای شما انتخاب شود”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “گنج یاب های تصویری”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “و پیشرفته ترین دستگاه گنج یاب تصویری پالس الکترومغناطیسی است”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “حساسیت دستگاه گنج یاب چیست”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “حساسیت دستگاه فلزیاب را به فلز طلا تست کنید و با بقیه فلزات مقایسه کنید.”
}
}]
}

بهترین فلزیاب حرفه ای در ایران

فلزیاب حرفه ای

طلایاب حرفه ای پیشرفته

پیشرفته ترین دستگاه طلایاب

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *